Farföräldrar och mat x2

Igår, lördag, skulle jag få besök av min farmor och hennes man Peder! De ringde kvart över tolv och sa ”Hejhej vi eh tog fel på tiden och är redan här, en timme för tidigt, hoppas det går bra!”. Det gick bra men blev lite fel då jag skulle möta dem, men de tog sig ut till mig själva med bussen och allting löste sig. De satt här och vi fikade i några timmar och pratade om livet innan de drog vidare.

1
Här är ”farfar” Peder! När jag drog fram kameran så sa han ”Jaha okej jag.. ska bara lägga bort glasögonen”. 2
Och här är min farmor! Hon behöll uppenbarligen glasögonen trots kameran!6
När de tog bussen till tåget så följde jag med och passade på att handla lite. Typ chili, rädisor och extremt billiga meloner!

7Förut stod det en mikro här men jag lessnade på det lilla arbetsutrymmet och gjorde om lite. Så här står nu min smakhörna, dvs min frukt- & grönsakskorg (med de frukter och grönsaker jag inte vill ha i kylen) + färska örter. Hemma hos mig finns alltid (förutom dagarna före nytt CSN/lön eheh): bananer, avocado, chili, lime, citron, färska basilika och citronmeliss och/eller mynta. Idag finns då även rädisor och färsk timjan. I en öppen hylla har jag även en massa tomater så hela min lägenhet luktar tomat och basilika = bästa doften!
8
När jag kom tillbaka efter mattrippen så ”lagade” jag middag (det ser extremt ensamt ut att duka såhär men jag satte mig i sängen istället och åt framför Brooklyn Nine-Nine!)9
Couscous lagad i grönsaksbuljong och olja med stekt halloumi. Citronmeliss, rädisor, galiamelon och balsamico. Galet så gott det var!

1Till frukost i morse åt jag bananpannkakor och drack en kaffe-milkshake! Gör såhär (bananpannkakor): mosa en banan och vispa ihop med 2 ägg. Tillsätt kokosflingor, salt och vaniljpulver eller kardemumma. Stek i kokosolja. Idag åt jag med sirap och jordgubbar. Gör såhär (kaffe-milkshake): kallt kaffe efter smak mixat med en matsked kondenserad mjölk + valfri mängd av valfri mjölk (mycket är valfritt här, jag tog t.ex 2dl soyamjölk idag men även nötmjölk eller vanlig komjölk går bra om en vill det). Ha i lite is och mixa. Tips på kallt kaffe: bara gör varmt kaffe och ställ in i kylen, alltid bra att ha under sommaren. Annars kan en göra iskuber av kaffe istället. Har en lyxen, vilket jag har, så har en en kapselmaskin med möjligheten att direkt göra kaffet kallt.

Kommentera

