Boklistan; antingen eller

776de89d86b976e94c9728777dbf175b
Snabbläsare
 eller långsamläsare?
Detta beror på hur jag mår och omgivningen. I perioder läser jag knappt alls och när jag då försöker så går det väldigt långsamt, men normalt läser jag nog rätt fort. 

Tegelstenar eller tunnisar?
En kombination helst. Jag blir stressad av böcker på mer än 300 sidor men blir sällan intresserad av de på under 350. Om en bok är menad att vara lång så är det perfekt, men om den mest är lång för att författaren ville skriva mycket snarare än bra.. då föredrar jag tunnisar. 

Bibliotek eller bokhandel?
Jag vill gärna skriva bibliotek för att det vore bra på olika sätt men jag föredrar ändå att äga mina böcker. Jag lånar en hel del på bibliotek men det är mest för att jag läser litteraturvetenskap och omöjligen skulle ha råd att köpa in allt jag behöver läsa då. Men jag föredrar att äga mina böcker. Om jag vill handla mer än 2 per gång så beställer jag dem dock online, så då är bokhandel också en lögn. Klurigt!

Ljudbok eller e-bok?
Jag kan inte koncentrera mig alls på ljudböcker och e-böcker ger mig egentligen huvudvärk – men hellre ord snarare än ljud. Helst vill jag dock ha en en riktig bok framför mig!

Inbunden eller pocket?
Inbundet är finare i bokhyllan och känns mer lyxigt, men det blir oftast pocket för min del eftersom det är billigare och då kan jag lättare köpa många olika. Jag köper inbundet om det är böcker jag genuint älskar eller sådana som jag inte alls kan vänta på att de ska komma ut i pocketformat!

Vampyrer eller spöken?
Inget av det intresserar mig direkt, jag föredrar Harry Potter-magi, talande djur a la Narnia och dylikt om vi ska tala om övernaturliga ting. 

En i taget eller slalomläsning?
Jag är dålig på en i taget även om jag skulle vilja ge en bok all min uppmärksamhet. Men en dag kan jag vara supersugen på en tung tegelsten och nästa behöver jag något lättare och efter det vill jag byta inriktigt helt. Så jag slalomläser 3-4 böcker per gång men avslutar alltid samtliga innan jag ger mig an nästa 3-4. En bok för kollektivtrafiken, en för hemmaläsning, en på jobbet och en att ta ut och läsa i solsken.

Nytt eller gammalt?
Jag kan inte riktigt välja. Jag älskar populärkultur och moderniteter men jag är ju en kulturtant deluxe som älskar klassiker. En fin mix av de båda utan att smutskasta något. Jag vill varva Sapho, Jane Austen, Brontë-systrarna, Sylvia Plath och Selma Lagerlöf med Miranda July, J.K Rowling, Helen Fielding och Astrid Lindgren! 

Bokmärke eller hundöra?
Hundöron högst upp på sidan för att markera vart jag är, hundöron på nedre delen av sidan för att hitta fina bitar. 

Snacks eller godis?
Antar att detta är medan jag läser så jag svarar snacks. Popcorn eller mörk choklad (det är inte godis!). Helst äter jag dock något bakat eller frukt till.

Biografier eller memoarer?
Detta för att jag aldrig läst en memoar. Inget av det attraherar mig utan får mig att gå åt motsatt håll. Tycker det är så himla trist!

Skräck eller chicklit?
För att det är en underskattat genre som jag fick upp ögon för efter en kort kurs med Maria Nilson som skrivit böcker om chicklit. Vet inte hur mycket renodlad chicklit jag läst dock?

Soffan eller sängen?
Min säng är dock en bäddsoffa så det ena utesluter inte det andra. Men helst i sängen med en massa kuddar och en bra filt eller tunt täcke. 

Inne eller ute?
I kollektivtrafiken, i gräset, på en parkbänk, på stranden (även om solen är jobbig ibland). 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Försöker att läsa allting på engelska om det är originalspråket. Detta är för att jag tycker att översättningar ofta gör boken lite sämre för att ordval kan bli helt fel och värderingar kan översättas olika. Om jag kunde fler språk än svenska och engelska skulle jag självklart läsa även på det språket. 

Poesi eller prosa?
Prosa alla dagar i veckan även om poesi slinker ner här och var. 

Kvinnliga författare eller manliga författare?
I min bokhylla finns det flest män men när jag räknar upp mina litterära favoriter så är samtliga kvinnor. 

Boken eller filmen?
Boken, obviously. 

Twitter eller Facebook?
Facebook mest för att jag inte alls förstår grejjen med Twitter. 

Kokbok eller Bakbok?
Internet är dock min bästa vän när det gäller recept. Eller så kör jag på ”tar vad som finns hemma” och så behövs inget av det!

Te eller kaffe?
För ett år sedan hade jag skrivit te utan att tveka, men jag har nyligen lärt mig dricka kaffe. Te när jag läser hemma, iskaffe om jag sitter utomhus och en varm kopp kaffe smaksatt med choklad eller hasselnöt om jag är sittandes inomhus men inte hemma (typ café, hos mamma, i kollektivtrafiken etc)

Kommentera

